Home | Looking for something? Sign In | New here? Sign Up | Log out
Blog ini hanyalah artikal semata-mata. Ianya ada yang ditulis dan ada yang diambil dari sumber-sumber yang dipercayai (Sebelumnya saya mohon maaf jika saya mengambil artikal ini tanpa izin yang empunya). Sekiranya ada kesilapan atau ketidakpuasan mengenai artikal ini harap dimaafkan, diberi komen atau cadangan. Semuga sedikit sebanyak ianya dapat berkongsi dan memberi ilmu pengetahuan kepada kita yang sedang mencari " ILMU " untuk manaafat diri dan sahabat-sahabat kita ... terima kasih.

17 Jun 2010

Mengapa Tuhan Tidak Jadikan Semua Manusia Baik-Baik Belaka?

17 Jun 2010
soalan ;

salam..saya ada persoalan yang saya sebenarnya takut nak bertanya. tapi makin saya tak tanya makin saya sakit kepala memikirkannya. saya sudah 3 bulan kebelakangan ini mula membaca terjemahan alquran..bagaimanapun terdetik di fikiran saya soalan ini. mengapakah tuhan tidak jadikan semua manusia di dunia ini baik-baik belaka? saya telah cuba mencari jawapan nya dgn sentiasa berbaik sangka dgn tuhan tetapi persoalan itu sentiasa menghantui saya juga..saya mohon istighfar selalu kepada Allah tetapi jika ada penerangan untuk menerangkan kepada saya mungkin dgn ayat quran lain atau hadis atau apa2 saja lah untuk saya dapat membuka hati saya dan menerimamya saya sgt bersyukur..sementelah saya insan yang penuh dosa bila bertanya begini tetapi saya tak tahu kpd siapa lagi mahu sya bertanya kerana rasa malu dan takut kpd azab dan balansan Allah, nauzubillah.Tkasih sekiranya dapat dijawap. jazakallah.

Jawapan ;

Persoalan saudari ini berkait juga dengan pertanyaan para malaikat kepada Allah SW tatkala Allah SW mahu mencipta manusia (Nabi Adam AS) padahal manusia itu akan melakukan kerosakan dimuka bumi. Allah SW membalas pertanyaan para malaikat dengan berfirman;
"Sesungguhnya Aku mengetahui akan apa yang kamu tidak mengetahuinya" (Surah Al Baqarah 2:30).
Merujuk kembali kepada persoalan saudari mengapa Allah tidak menjadikan semua manusia didunia ini baik-baik belaka adalah kerana Allah maha berkuasa dan amat mengetahui apa yang terbaik untuk golongan manusia itu sendiri. Ini berbalik kepada persoalan tujuan sebenar Allah SW menjadikan manusia itu. Tidak lain tidak bukan adalah supaya menyembahNya,
Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu (Surah Azzariyat 60:56).
Didunia ini jugalah merupakan ujian bagi setiap umat manusia itu,
Dialah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: Siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Dia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat) (Surah Al-Mulk 67:2)

dan tidak ada ujian jika apa yang dialami oleh manusia itu semua baik-baik belaka.

Baik dan buruk hanyalah label yang diberikan oleh seseorang mengikut jaringan neuron yang terbina didalam otak melalui pengalaman lalu, contohnya, bagi pemandu yang keretanya rosak mungkin rosaknya kereta itu sesuatu yang buruk akan tetapi bagi penarik kereta tunda itu adalah rezeki, lazimnya apabila pemikiran hanya terhad kepada apa yang dilihat maka amat bersedihlah akan diri pemunya kereta dan bersedih dan bertanyalah kepada dirinya mengapa dirinya ditimpa malang sedangkan mungkin Allah merosakkan keretanya disitu supaya dia tidak akan terbabit dengan kemalangan ngeri jika dia terus memandu, ini yang saya maksudkan dengan bersangka baik dengan Allah.

Inilah janji Allah yang mana setiap manusia itu akan diuji dengan susah dan senang sebagai cubaan,

Tiap-tiap diri akan merasai mati dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan. (Surah Al Anbiya 21:335)
Masalahnya manusia bertindak seolah-olah dia akan hidup selama-lamanya dan tidak akan merasai mati, jadi mereka leka dan tertarik dengan nikmat dunia hingga menimbulkan kerosakan dimuka bumi. Hanya mereka yang hidupnya kerana Allah sahaja yang selamat dunia dan akhirat dan inilah lafaz yang dikumat-kamitkan didalam doa iftitah selepas takbir yang pertama didalam solat.
Katakanlah: Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. (Surah Al-Anaam 6:162).

Malangnya berapa ramai yang khusyuk didalam sembahyang dan faham apa yang dikumat-kamitkan? Apabila tidak faham maka maknanya itu tidak memberi erti kepada mereka yang solat dan makin jauh dan terpesonglah hidupnya dari jalan yang sebenar iaitu hanya kerana dan untuk Allah.

Tidak perlu risau mengapa ramai mereka yang jahat, yang paling utama kita sendiri harus menambah iman kepada Allah dan dengan kepercayaan yang penuh kepada Allah bahawa Dia sahajalah pelindung bagi kita, insyaallah orang jahat akan senantiasa dijauhkan dari diri kita.

0 ulasan:

Catat Ulasan