Home | Looking for something? Sign In | New here? Sign Up | Log out
Blog ini hanyalah artikal semata-mata. Ianya ada yang ditulis dan ada yang diambil dari sumber-sumber yang dipercayai (Sebelumnya saya mohon maaf jika saya mengambil artikal ini tanpa izin yang empunya). Sekiranya ada kesilapan atau ketidakpuasan mengenai artikal ini harap dimaafkan, diberi komen atau cadangan. Semuga sedikit sebanyak ianya dapat berkongsi dan memberi ilmu pengetahuan kepada kita yang sedang mencari " ILMU " untuk manaafat diri dan sahabat-sahabat kita ... terima kasih.

19 Jun 2010

Takut tua ?

19 Jun 2010
Grow old gracefully.

Bila ditanya, dalam episod hidup saya, yang manakah agaknya saya akan pilih semula kalau diberi peluang kali kedua?

Saya tetap memilih usia saya semasa 50an ini. Kalau saya berusia 60an, mungkin saya akan pilih usia 50an tersebut.

Kenapa ya? 

Saya rasa di usia ini , perasaan dan fikiran saya lebih tenang. Tidak berkecamuk seperti di usia 20an dan belasan tahun dulu. Saya lebih berani dalam tindakan sekarang ini, punya keinginan yang lebih jelas terhadap hidup ini.

Saya lebih mudah bersabar berbanding dahulu. Walau pun mungkin tenaga tidak seperti dahulu, saya lebih bersikap realistik terhadap sesuatu situasi. Kalau dulu idealistik sangat dengan sesuatu perkara, tetapi kini tidak sangat.

Barulah saya faham kenapa orang-orang tua sangat penyabar dalam menghadapi masalah dunia. Bila mana saya berada di usia emas seperti mereka, saya berharap saya pun seperti itu. 


Saya harap usia tua saya nanti terpenuh dengan amal. Tidaklah bermakna sekarang ini tidak beramal, tetapi hambatan dunia masih lagi mengekang keinginan dan niat beramal. Namun begitu semakin berusia ini pandangan terhadap aspek duniawi makin berkurang.

Kalau dulu, pantang ada rancangan hiburan di tv, pasti saya akan duduk mengadap. Apatah lagi kalau siri Melodi atau Drama Minggu ini, macam-macam lagilah. Tapi sekarang ini nafsu terhadap semua itu makin berkurang. Harapan saya, makin berinjak usia, makin hilanglah nikmat hiburan seperti itu bagi saya.

Apa pun, itulah impian ramai orang pun, kan... to grow old gracefully.

0 ulasan:

Catat Ulasan